BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 7, 2010

Johan Inovasi Sains Perak


Antara kenangan yang manis di SEMASA ialah menjadi Johan Inovasi Sains peringkat negeri Perak. Kemenangan ini dikongsi bersama dengan Cikgu Khairul Azman bin Arshad dan 3 orang pelajar Fit, Amyliana dan Yati (adik ipar). Tulis perkataan adik ipar tu bukan kroni. Ceritanya begini. Cikgu Azman beri idea dan saya nampak idea tu mudah dan boleh diketengahkan. Maka tugas saya yang berikut ialah mencari pelajar yang akan membantu dan berkebolehan untuk membawa misi inovasi itu.


Saya pergi ke kelas aliran sains dan offer para pelajar siapa yang berminat nak menjadi delegasi inovasi sains mewakili SEMASA. Tiada yang angkat tangan kecuali 3 orang tu la. Ia itu adik ipar saya Norhayati Mohamed Rawi , Amyliana Abu Hassan(orang Sayong Lembah adik Boy) dan Nor Fitria (orang Bendang Kering). Terus saya mengajak mereka berjumpa cara rengkas dan memberi taklimatkan apa yang perlu dibuat.

Idea kami ialah Racun Serangga Mesra Alam. Bahan yang kami guna amat simple hanya daun serai wangi dan bawang putihn yang kami blenderkan dan kami campurkan mengikut sukatan kami. Bahan itu apabila kami semburkan pada serangga, ia takkan mati tapi serangga itu akan melarikan diri. Tu yang mesranya tu dan kami pun tak merbahaya mencium racun serangga itu.

Kami berlatih melakukan persembahan itu berkali kali dan setelah agak puas hati saya panggil pula guru-guru yang ada masa lapang bagi segala soalan provok merekad dalam bentuk mereka sedang buat pameran. Tapi yang gelaknya tahun itu di Kuala Kangsar tiada pertandingan itu dan inovasi yang kami hantar kertas kerja nya menyebabkan kami dipilih terus ke Taiping bertanding di Sekolah Sains dekat Zoo Taiping tu.

Agaknya dengan sebab idea tu simple tapi okey didokongi pula oleh para pelajanya yang manis-menawan, Insyallah kami menjadi Johan dan layak mewakili Perak pergi bertanding peringkat kebangsaan di SM Teknik , Sungai Petani Kedah.

Lagu yang menyedarkan kita.

Labels

About Me