BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 27, 2009

PRS SEMASA


Sebut PRS SMK Sayong tentu berderau darah saya. Tetapi bukan berderau kerana marah, saya berderau nkerana banyak sangat sejarah saya dengan PRS di SEMASA.Sejarah bermula apabila saya dipanggil kursus oelh pehak JPN Perak di Teluk Batik Lumut Perak. Saya didedahkan dengan kursus itu dan berazam apabila balik ke sekolah nanti saya akan membangunkan PRS SEMASA.

Yang menariknya kursus itu dikendalikan oleh guru saya semasa saya belajar di SEMASA tahun 1976 dan 1977. Cikgu Sabudin berambut kerinting dan semasa beliau memberi kursus beliau berkhidmat Di IAB Genting. Yang menariknya dia masih ingat nama saya yang sebenar bukan nama Ok tu. Sebenarnya saya seronok dengan beliau semasa berkursus. Semasa berkursus ada satu LDK saya dipanggil dan diberi peranan keluar dari main stream. Saya rasa peranan itu menyedarkan saya bahawa saya memang ada kelebihan itu, TQ cikgu.

Idea itu saya bawak ke sekolah mana yang saya mengajar. Dan idea terbaik saya ialah LDK mkengenai gajah. Akan tetapi gebnerasi awal PRS tak ade le dapat mendengar LDK Gajah tu. Saya berkursus PRS pada tahun 1991 dan pada tahun 1992 saya terus on latihan PRS dengan memilih seramai 15 orang PRS yang seboleh bolehnya saya pilih lelaki dan perempuan dalam nisbah yang sama. Seminggu sekali mesti buat perjumpaan dan paling kurang mesti 2 minggu. Anak sulung PRS ialah Hasbullah, Asmadi, Shariman Roseidawati, Rossidawati, Fatimah Tun, Hazami, Anak Cikgu Rahimah, Azita, Hanita (nanti saya masukkan nama dah lupa le pulak, jangan marah ye dah 19 tahun dah weh).

Hujung tahun saya bagi kursusn 3H2M di sekolah sahaja yang antara programnya Qimullail, Recall, LDK-LDK. Yang menariknya hanya saya seorang menjaga 15 orang. Sekadar tak nak menyusahkan guru lain tu saja.Mereka amat berminat dengan aktiviti itu dan mereka sering mengajal Qiamullail , bahkan setiapo tahun mereka mengajak berkhemah walaupun hanya di sekolah. Dulu mana popular handset, jadi dah lost contact banyak antara mereka. Ada le 3 orang yangmasih contact dengan saya bila ada acara perayaan.

Itu kesah anak sulung PRS, kesah yang lelain akan menyusul tak lama lagi. Bahkan kesah anak sulung ni pun banyak nak dikesahkan. Almaklum anak sulung.

No comments:

Lagu yang menyedarkan kita.

Labels

About Me